Door:

Lustrum

Lustrum

‘Het symbool voor oneindig’

Kees Sonke ontwierp het Eeuwfeestlogo
(geen foto's bij artikel)

Bij het 100-jarig bestaan van De Kring hoort een feestelijk logo. De Eeuwfeestcommissie vroeg Kees Sonke, grafisch ontwerper,allround reclamemaker én Kringlid, om het logo te maken. Wie is hij en hoe kwam hij tot dit ontwerp?

Kees Sonke: ‘De Kring bezoeken is een aangename routine.’

Wie ben je? 
“Getrouwd, vader van twee kinderen en grootvader van twee. Ik ben werkzaam als creative director/reclamemaker. Studeerde aan de Academie Industriële Vormgeving Eindhoven, de voorloper van de Design Academy.
Ik ben geboren in Den Haag, opgegroeid in Breda en na mijn studie vertrokken naar Amsterdam. Eerst had ik een kamer in de Pijp, later een etage aan het begin van de Ferdinand Bol. De flesjes van de Heineken Brouwerij - nu gesloopt en plaatsgemaakt voor het Marie Heinekenplein - passeerden voor mijn raam, net als eindeloos veel trams.
Mijn jeugd is doordrenkt met sport, vooral zwemmen. Ik bleek talentvol en kwam in een nationale jeugdselectie. Terugkijkend was dat extreem intensief: twee keer per dag trainen, nog vaker in het voorjaar. Maar naast intensief ook betekenisvol en vormend. Ik heb er vrienden voor het leven aan overgehouden, heel wat van Europa gezien. Maar ook geleerd dat je talent zich zonder oefening/training niet ontwikkelt.”

 

Wat doe je in het dagelijks leven? 
“Mijn carrière startte in de reclame, en dat doe ik eigenlijk nog steeds. Reclame was begin jaren 80 not done voor iemand met mijn opleiding. Dat moest een grafisch ontwerpbureau zijn. In Engeland was die grens veel minder scherp, grafisch ontwerpers werkten daar ook in de reclame. Ik ook, ik werd designer bij JWT, een groot internationaal reclamebureau in Amsterdam. Daarna volgden andere reclamebureaus met steeds grotere verantwoordelijkheden, veel personeel en imponerende titels. Zo’n 11 jaar geleden begon ik voor mezelf. Eerst meteen compagnon, nu zo’n 4 jaar zelfstandig, Met een netwerk van specialisten met wie ik samenwerk voor verschillende opdrachtgevers. Ik begon als grafisch ontwerper, maar ontwikkelde me breder naar uiteindelijk allround reclamemaker. Ik analyseer, bedenk, ontwerp, maak, schrijf, presenteer en overleg. Die brede inzetbaarheid maakt me nog steeds relevant voor de markt.
In mijn huidige praktijk werk ik voornamelijk voorbedrijven in het MKB. Ook help ik (startende) ondernemers met een scherpe positionering en merkidentiteit. Voor een nationale retailer maak ik verpakkingen. En ondernemers in de fintech-sector help ik met het voor de consument begrijpelijk maken van al hun hyperintelligente digitale producten.
Dat is de rode draad in wat ik doe: het zo duidelijken inspirerend mogelijk communiceren van de kern van een merk, bedrijf of beweging.”

 

Hoe lang ben je lid van De Kring? En wat trekt je aan in De Kring? 
“Nu zo’n 4 jaar. Geert Hermkens, studiegenoot en Kringlid, nam me een paar keer mee. Dat beviel en ik werd Permanent Introduce. De jazzavonden, de Groene Kring en vooral Nieuwe Leden Diners lieten me ervaren wat De Kring allemaal kan betekenen. Ik heb heel wat inspirerende mensen ontmoet en boeiende gesprekken gevoerd. En je vindt ook aansluiting, met Saskia van Es begonnen we de BinnenKring Kunst en Film. De Kring bezoeken is een aangename routine geworden.”

 

Hoe ben je op dit ontwerp voor het feestlogo gekomen?
“De Eeuwfeestcommissie had wat ideeën, maar er ontbrak nog wat structuur. Een van de leden vroeg me er eens naar te kijken vanuit mijn expertise. Mijn eerste voorstel leek erg op de cover van het 100 jaar Kring-boek. Daar is verder niet mis mee, een prima cover, maar niet bijzonder genoeg als logo.
Feestcommissielid Karin Kooij gebruikte vaak de omschrijving ‘de eeuwige Kring’. Dat was de inspiratie naar de lemniscaat, het symbool voor oneindig en het uiteindelijke logo. Ik heb de liggende 8 ronder gemaakt, net zo rond als de cirkel van het normale Kringlogo. De kleur goud -40 jaar, ik weet het - geeft het geheel een feestelijk karakter. Voor alle digitale media is er een geanimeerde versie.”

 

Addendum 3 mei 2022:
Kees Sonke: 'In het interview over het jubileumlogo noemde ik de cover van het boek 100 jaar De Kring 1922-2022. De ontwerper van dit boek over de geschiedenis van De Kring bleef echter onvermeld. Dat is Marius van Leeuwen, jarenlang ook de maker van het Kring Magazine.'

Ontdek het Restaurant
Feestje? Huur een zaal